Wpływ bakterii jelitowych

 

Jelito – źródło wielu problemów z wagą

 

Wiele osób nie je dużo, ale wciąż przybiera na wadze. Inni jedzą sporo, ale nie mają problemów z utrzymaniem wagi. Ta niesprawiedliwość jest znana wielu i częściowo jest niezależna od spożywanego jedzenia. Jeśli regularne uprawianie sportu i zdrowa dieta nie mają wpływu na spadek masy ciała, może to oznaczać, że są za to odpowiedzialne specyficzne bakterie flory jelitowej.

Nasz układ trawienny codziennie wchłania rozmaite składniki w różnych ilościach, co ma zasadnicze znaczenie dla naszego przetrwania. Bez względu na to, czy zjadłeś owoce, warzywa, chleb lub mięso po drodze przez przewód pokarmowy, organizm wybiera to, czego potrzebuje od tych pokarmów. Jest to możliwe dzięki złożonym procesom, które całkiem dobrze zrozumieliśmy w ciągu ostatnich dwóch dekad. Naukowe odkrycia wyjaśniły rolę flory jelitowej w procesach trawiennych, w przyswajaniu wartości odżywczych i nie tylko. Stało się w końcu jasne, że miliardy bakterii wchodzących w skład mikrobiomu odgrywają znaczącą rolę w przetwarzaniu spożywanego pokarmu.

Materiał budowlany i energia

Nasz organizm stale potrzebuje materiałów budowlanych i dawców energii. Białka i woda to główne elementy budujące nasze ciała, natomiast składnikami odżywczymi dostarczającymi kalorie, są głównie węglowodany i tłuszcze, a także alkohol. Białko, węglowodany, tłuszcze, ale także niektóre pierwiastki są zwane makroskładnikimi i organizm potrzebuje ich do funkcjonowania w sporych ilościach. Mikroelementy (niektóre witaminy oraz pierwiastki śladowe) są potrzebne tylko w ilościach marginalnych, nie oznacza to jednak, że są mniej ważne. Mikroskładniki odżywcze są niezbędne dla wielu podstawowych funkcji organizmu (np. procesów komórkowych, działania enzymów, a nawet mogą działać jako przeciwutleniacze).

W dzisiejszych czasach to, co głównie decyduje o naszej codziennej diecie, to to, na co obecnie mamy ochotę. Niekoniecznie wynika to z planu co jeść, aby uniknąć nadmiernej lub niedostatecznej podaży składników odżywczych. Patrząc z perspektywy naukowca od żywienia, nasze codzienne potrzeby żywieniowe powinny być składnikami odżywczymi niezbędnymi do pokrycia tak zwanej podstawowej przemiany materii. Różnica między ilością energii w spożywanym przez nas jedzeniu, a ilością zużytej energii wpływa na masę ciała. Gdy różnica ta przekroczy określoną wartość, przybieramy na wadze. Jeśli jest to saldo ujemne, tracimy wagę. To dość proste obliczenia są prawdziwe i skuteczne, ale nie w każdym przypadku.

 

Dlatego jak mówi przysłowie: „wyjątek potwierdza regułę”.

  

Od szczupłej do nadwagi

Lekarze rozróżniają wagę: idealną, normalną, nadwagę, a w skrajnych przypadkach otyłość. Kiedy ktoś zbierał zbędne kilogramy przez lata, może się okazać, że trudno będzie się ich ponownie pozbyć. „Szczególnie na początku utraty wagi pierwszy krok może być trudny”, informuje o tym wielu dietetyków. Wiele osób obawia się, że już nigdy nie będzie w stanie zjeść czegoś pysznego i w wielu przypadkach utrata wagi kojarzy się tylko z zakazami. W rzeczywistości wszystko jest dozwolone – to ilość robi różnicę!

Ciekawe fakty: kobiety spożywają więcej słodyczy, a mężczyźni piją więcej napojów alkoholowych (piwa). U kobiet ich przyrost masy często jest spowodowany menopauzą. Jest to w dużej mierze prawdą, ponieważ oprócz zmiany hormonalnej z wiekiem zmniejsza się podstawowa szybkość metaboliczna. Jeśli w konsekwencji nie zastanie dostosowana dieta, nadwyżka podaży energii prowadzi do wzrostu tkanki tłuszczowej i masy ciała.

Nie ma czegoś takiego jak cudowna dieta

Ostatecznie chodzi o kontrolę masy ciała i utrzymanie pożądanej masy ciała. Pod tym względem dyscyplina jest absolutnie niezbędna a jednak byłoby tak wspaniale, gdyby istniał prosty sposób na utratę nadmiaru tłuszczu odpowiedzialnego za te niechciane kilogramy! Zaleca się jednak „omijać diety, które obiecują cuda”. W swoich konsultacjach dietetycy zalecają swoim klientom rozpoczęcie od środków, które są łatwo wykonalne: „W przeciwieństwie od całkowitej zmiany diety, niewielkie zmiany stają się nawykiem szybciej, a więc ułatwiają utrzymanie wagi”.
Oczywiście, redukcja kalorii i zwiększona aktywność fizyczna również pomagają schudnąć. Jednak, jak wspomniano wcześniej, nie wszystkie procesy związane z metabolizmem naszej żywności są jeszcze w pełni zrozumiałe. Predyspozycje genetyczne są kolejnym czynnikiem, którego nie można lekceważyć. Ponadto ostatnie odkrycia naukowe wykazały, że indywidualny skład flory jelitowej człowieka odgrywa również rolę w wykorzystaniu spożywanego pokarmu. W ciągu ostatnich 10 lat, dzięki wdrożeniu nowoczesnych metod badań i analiz, stało się możliwe odszyfrowanie tej wysoce złożonej mieszaniny mikroorganizmów.

Brak równowagi bakteryjnej

Istnieje już wiele badań pokazujących indywidualne działanie wybranych bakterii mikrobiomu. Na przykład badanie z udziałem 50 000 dzieci wykazało, że każda terapia antybiotykowa całkowicie niszczy do 10% z około 500 gatunków bakterii. Na drugim końcu spektrum wiekowego są 70–75-latkowie, którzy mieli tylko około 50–80 różnych gatunków bakterii zasiedlających jelita. Kiedy flora jelit jest wyczerpana do tego stopnia, niektóre funkcje organizmu mogą być pełnione nieprawidłowo.

Brak równowagi mikrobiomu może również stanowić potencjalną przeszkodę na drodze do osiągnięcia wymarzonej masy ciała. Nowe odkrycia naukowe wykazały, że osoby cierpiące na otyłość mają w jelitach większą liczbę określonych gatunków bakterii niż osoby szczupłe. Dotyczy to dwóch dużych grup bakteryjnych zwanych Bacteroidetes i Firmicutes. Idealnie jest, gdy oba są obecne w stosunku 1:1. Wykazano, że Firmicutes są silnie dominujące we florze jelitowej osób otyłych i wydobywają do 12% więcej kalorii z jedzenia.

A czy istnieją bakterie wyszczuplające?

Ta nierównowaga wpływa również na sposób przetwarzania spożywanej żywności. Firmicutes wydobywają każdą kalorię ze zjedzonego jedzenia. To „ukryte” dodatkowe spożycie węglowodanów może oznaczać, że każdego dnia wchłania się o 12% więcej kalorii. Zgodnie z obecnymi ustaleniami, przywrócenie równowagi między tymi dwoma grupami bakterii może prowadzić do zmiany masy ciała. Produkt zawierający określone bakterie, który może umożliwić redukcję „bakterii tuczących”, to synbiotyk OMNi-BiOTiC® Metabolic. Jeśli uda się przywrócić równowagę między Firmicutes i Bacteroidetes za pomocą pro i prebiotyków, wówczas utrata wagi stanie się łatwiejsza, a efekt będzie trwały. Jedna z obserwacji dietetycznej podczas stosowania OMNi-BiOTiC® Metabolic w Austrii jest następująca: „W poprzednim miejscu pracy przeprowadziłem badanie obserwacyjne na pacjentach z nadwagą i otyłością stosujących ten produkt. Informacje zwrotne, które otrzymałem od pacjentów, były zdecydowanie pozytywne. Duża część z nich chciała kontynuować przyjmowanie go w domu. Sam fakt, że pacjenci zgłosili poprawę samopoczucia wkrótce po pierwszym użyciu jest zadowalający”.